Királybúzalisztből készült finomságok (Egy kedves felhasználónktól kapott recept)

2018.03.22 19:31
 
KALÁCS
 
50dkg liszt
1/2 csomag élesztő
4 dl tej
6 dkg olvasztott vaj
2 tojás
4 evőkanál cukor
mazsola 
 
Az élesztőt felfuttatom a cukros tejben. Összekeverem a hozzávalókat, tálban kelesztem a duplájára.
Finoman kiszedem a tálból, picit átgyúrom. Formában újból kelesztem, csak ez után kenem be a tetejét tojásfehérjével.
 
180 fokon sütöm 35-40 percet. A cukros tészta miatt hamar barnul a teteje. Ha kell takarjuk le alufóliával.
 
Fotó: itt
 
 
Olívás gyökérkenyér
 
50 dkg liszt
fél csomag élesztő
3 dl víz
2 evőkanál olívaolaj
4 kkanál só
1 dl tej
cukor
apróra vágott fekete olíva
 
Az élesztőt belemorzsolom a cukrozott tejbe, majd hozzáadom a többit. Összegyúrom, kézzel dagasztom 2-3 percig.
A tésztát egy teljes órát szoba-hőmérsékleten (22 fok) kelesztem. Óvatosan hosszúkás formát sodrok belőle, egyszer megcsavarom.
A sütőben először 50 fokon 15 percig kelesztem, majd 200 fokon készre sütöm.
A formázásnál vigyázzunk, hogy minél kevesebbet mozgassuk a tésztát, mert kemény, tömör lesz.
 
Fotó: itt
 
 
CSÁSZÁR ZSEMLE
 
1 kg liszt
1 csomag élesztő
6 dl tej
2 evőkanál cukor
2 evőkanál olíva olaj
2 kávéskanál só
 
Ebből a mennyiségből 12 db az átlagosnál nagyobb zsemle jön ki.
Az élesztőt felfuttatom. Összekeverem a többivel. Kicsit nyúlós masszát kapok. Én fakanállal szoktam addig keverni, míg már nem látok száraz lisztcsomókat. Nem kell kikeverni úgy, mint a fánkot, csak szépen, lazán. 1 órát kelesztem szoba-hőmérsékleten (22 fok). Egy tálkába öntök kb fél deci olíva olajat. A konyhai mérlegre sütőpapírt teszek, ezt is beolajozom. Olajos kézzel, kanállal dolgozom tovább. A kanállal 13 dkg tésztát mérek le és olajos kézzel gombóccá formázom. Mehet a sütőpapírral bélelt tepsibe. Addig folytatom, míg a tészta el nem fogy. lehet sűrűn rakni, mert így legalább felfelé emelkednek majd a sütésnél. Én egy tepsibe rakom be mind a 12-t.
A sütőben 50 fokon 15 percig kelesztem, majd 180 fokon készre sütöm. Vigyázat! Csak addig süssük, míg világosbarnák nem lesznek. 
 
Fotó: itt